Da Blistrup var bibelcentrum
I 1850 dukkede to mormonske missionærer op i København. Deres vej førte dem ret hurtigt til nogle nordsjællandske sogne, hvor de begyndte at hverve tilhængere til deres bevægelse.
Overalt i landet mærker beboere især i tyndt befolkede områder, at der spares på busdriften, og det politiske alternativ kan vise sig livsfarligt!
Buslinjer nedlægges i yderområder, og blandt de idéer, som her skal erstatte bussen og sikre "kollektiv mobilitet", som det hedder, er "samkørsel". Det er en ordning, hvor private bilister tilmelder sig, så de via trafikselskabet tildeles passagerer mod betaling.
Det lyder umiddelbart som en glimrende idé, men den har en række indbyggede problemer, som bedst kan beskrives ved et tænkt eksempel:
Krav til bus og fører
De fleste erindrer sikkert det tragiske drab på sygeplejestuderende Mia Skadhauge Stevn i Aalborg i 2022; hun skulle hjem efter en festlig aften i byen og ventede på bussen, da hun blev tilbudt et lift med en sort taxi.
Sådan en bus, som Mia stod og ventede på, skal leve op til en række strenge krav for at kunne godkendes til formålet. Det gælder alder, al interiør er allergitestet, så ingen bliver syge af at køre med, der er serviceeftersyn mindst hver fjortende dag, og bussen bliver vasket og rengjort en gang i døgnet.
Chaufføren skal have kørekort og EU-kvalifikationsbevis. Begge dele skal fornys efter et læge- og persontjek hvert femte år. Chaufføren skal have ren straffe- og børneattest og med mellemrum på køreteknisk kursus inklusive glatføreprøve samt løbende have genopfrisket sit førstehjælpskursus. Desuden skal chaufføren være ædru; i flere og flere nye busser skal der pustes i et apparat, så hvis chaufføren har indtaget stoffer, særlig medicin eller alkohol, kan bussen ikke starte.
Det var sådan en bus, Mia stod og ventede på den lørdag nat.
Og det er fremtiden ifølge transportministeren, politikerne over en bred kam og trafikselskaberne.
Skrækscenariet
Kunne vi skrue tiden lidt frem og lege med tanken om, at Mia ikke havde fået sin tragiske skæbne, da bliver scenariet ved busstoppestedet ikke stort anderledes:
Bussen er nedlagt og erstattet af samkørsel. Mia melder sin position via sin app på mobiltelefonen (vi håber, at der er strøm på!), og det viser sig, at der er en privat bilist tilmeldt, og denne skal netop i samme retning som hun på dette tidspunkt. Så hun tildeles en samkørsel og bliver lidt efter samlet op ved det nu tidligere busstoppested af en mand med onde hensigter i en sort Golf.
Rent anarki
Trafikselskabet stiller ingen krav til bilister, som tilmelder sig og tilbyder samkørsel. Der er ingen krav til bilen, vi ved ikke, om chaufføren overhovedet har kørekort, er ædru eller på anden måde egnet til at føre bil.
Der er lagt op til det rene anarki, for vi ved heller ikke, om han kan præstere en ren straffe- eller børneattest, hvis en mor en morgen skulle sende sit barn i skole med en af trafikselskabet arrangeret samkørsel. Vi har med andre ord ingen garanti for, om han eventuelt er dømt for voldtægt, pædofili eller drab. Vi ved blot, at han legitimerer politikernes énøjede tanker om at nedlægge den kollektive bustransport for en kortsigtet besparelses skyld.
Så når han, som dræbte Mia, måske en dag er en fri mand, kan han uden videre blive samkørselsbilist for Nordjyllands Trafikselskab, i hvis område han jo boede, eller et andet sted.
Dette er samkørsel!
I 1850 dukkede to mormonske missionærer op i København. Deres vej førte dem ret hurtigt til nogle nordsjællandske sogne, hvor de begyndte at hverve tilhængere til deres bevægelse.
I 15 år havde politiet i Linköping efterforsket et dobbeltdrab, som trods ihærdige anstrengelser og gode spor forblev uopklaret. Hvorfor en 8-årig indvandrerdreng og en 56-årig svensk kvinde uden fjerneste relation til hinanden skulle dø i den samme forbrydelse var blevet et nationalt traume, da man prøvede en alternativ metode.
Hærdede forbrydere kender spillet, som det kom til udtryk, da Betina Heldman som ny præsident ved retten i Hillerød afskaffede stive regler som at stå op, når dommere og lægdommere entrerer retslokalet. I én af hendes første sager mod en tiltalt med et alenlangt synderegister rejste denne sig som den eneste og så sig forbavset om. Betina Heldman...
Ligeså tåbeligt, der var at afskaffe blasfemiparagraffen, ligeså begavet er det, når regeringen vil finde en vej til et forbud mod offentlige afbrændinger af Koranen.
Et gidseldrama i den svenske hovedstad i 1973 har givet navn til en tilstand, hvor ofre for en forbrydelse får en slags sympati med gerningsmanden. Stockholmsyndromet har siden været et anerkendt fænomen, men ser man på, hvad der skete i de seks augustdage, da står det klart, at definitionen er et falsum.
Det er vist meget almindeligt, at der bliver lækket fortroligt materiale, når man beskæftiger sig kritisk med primært uopklarede drabssager, hvorom forskellige involverede mener, at éns arbejde vil kunne bidrage med noget positivt – og gerne en opklaring.
For sande dyrevenner er det ingen nyhed, at tabet af et kæledyr kan medføre en sorg, som nogle gange kan forekomme mere ubærlig end tabet af et nærtstående menneske. Forklaringen er måske den enkle, at der kun er gode minder om kæledyret, men netop derfor bliver denne form for sorg ikke altid taget lige alvorligt.
Ved havnen i Helsingør står en sten med en række navne på lokale mænd, som kæmpede Danmarks sag under Tysklands besættelse. Der mangler tre, hvis man skal tro en svensk bog, og det er oven i købet de tre mest betydningsfulde ikke blot lokalt, men nationalt, må vi forstå.
Sylvest Jensens navn er især forbundet med luftfotografier af bondegårde. Det begyndte ved en tilfældighed, da han i 1935 arrangerede rundflyvninger over hjembyen Hillerød med sit åbne fly med plads til en enkelt person ud over piloten; en dag fik han en mand ombord, der pludselig gav sig til at knipse løs fra passagersædet bag ham. Da han så...
En sensommerdag i 2012 stævnede en turbåd ud af Københavns Havn med kurs mod Flakfortet. Ombord var blandt andre en 48-årig kvinde med en urne indeholdende asken af sin nyligt afdøde far. Da båden nåede nord for fortet, stillede kvinden sig frem til rælingen og tømte urnens indhold ud i Øresunds bølger.